Deze scholing geeft een introductie over chronische pijn binnen de revalidatiezorg (1e, 2e, 3e lijn) en een toelichting op de verschillende behandelmogelijkheden. Het gaat om beter passende revalidatiezorg voor patiënten met pijnklachten van het houding- en bewegingsapparaat, die problemen ervaren in het dagelijks functioneren. De behandeling is gericht op het bio-psychosociaal model.
In deze video wordt uitleg gegeven over de definitie van pijn met daarin de verschillen tussen acute en chronische pijn, de bio psychosociale visie op pijn en het verschil met de bio medische visie op pijn. Verder gaat er aandacht uit naar de vragen: 'Wat is het kernprobleem van de patiënt en op welke manier functioneert de patiënt in het dagelijks leven?'.
Wat weten we van pijn?
In de video wordt uitleg gegeven over de theoretische achtergrond van graded activity, hulpvraag verheldering, pijn contigent versus tijdcontigent functioneren en het belang van waarden en doelen stellen gedurende het behandeltraject.
Graded Activity
In deze video wordt uitleg gegeven over hoe je multidisciplinaire discipline overleggen (MDO's) vorm geeft met behulp van het ICF model. Verder is er aandacht voor de verschillen in de MDO’ s gedurende de behandeling.
Met behulp van pijneducatie kun je het inzicht van de patiënt vergroten. In deze video komen de volgende onderwerpen aan de orde: Erkenning van de pijn, hoe pak je dit aan. Aanknopingspunten voor inrichten behandeling. Uitleg over de bepaalde type pijn. Hoe maak je de pijneducatie persoonlijk, met gebruik van metaforen. Bespreken van de winst met de patiënt. Wat moet je doen zodat de informatie blijft hangen bij de patiënt.
Bewegen met Pijn
Pijneducatie
In deze video maak je kennis met de 'acceptance and commitment therapy' aan de hand van de Hexaflex. In de Hexaflex staan 6 processen gestructureerd. Deze 6 processen vormen de inhoud vormen van de ACT-behandeling. In de video wordt een casus als uitgangspunt gebruikt.
Presentatie Exposure in vivo